„…ignorantă, proastă și de rea-credință…”

Am citat din declarația unui lider maghiar: Marko Bela. Și, da, eu ar trebui să mă încadrez  în această  categorie, nou -  înființată, fiindcă domnul Marko Bela mă categorisește fără nici o jenă astfel. Adică, dacă eu nu sunt de acord cu acel ținut secuiesc (și nu sunt), domnul Marko Bela poate să mă facă cum îi vine la gură. Tinând cont că aceste cuvinte vin de la un lider politic poate ar trebui să-i amintim faptul că, dumnealui, e acolo  și ca să fie un exemplu nu ca să-și jignească concetățenii (români, secui sau unguri) .

Declaratie Marko Bela Și acum adresându-mă direct acestui individ, Marko Bela.

Marko Bela Vă spun sincer „draghe” Bela că mie nu-mi place deloc ideea de ținut secuiesc într-o Europă fără granițe. Nu-i înțeleg sensul (de fapt îl înțeleg mai bine decât vreți să ne prostiți dumneavoastră) pentru că toți cei care trăiesc în țara asta ar trebui să se simtă români și nu secui, sași, rromi, albanezi și mai stiu eu ce alte nații. Sigur că nu la tradițiile lor mă refer. Nu vom ajunge la asta fiindcă dumneavoastră, domnule Marko Bela, aveți în fiecare zi grijă de asta. Probabil nu dormiți noaptea ca să impuneți ideea că există un astfel de ținut. Și vă urmăriți țelul cu o persuasiune demnă de o cauză mai bună.

De câte ori vă aud vorbind sibilinic despre ținutul secuiesc îmi vin în minte prețurile de prin supermarketuri făcute să prostească lumea: 6,99 în loc de 7 lei, sau povestea cu : nu costă 900, nici măcar 500 ci costă doar 300. Restul e gratis.

Primii care trebuie incluși în categoria „Cei care se leagă de ideea de Ținut Secuiesc – foarte sincer și foarte direct – dau dovadă de ignoranță, de prostie și de rea-credință.” sunt liderii maghiari printre care, cu onor (sau poate nu chiar) vă numărați. ”Și nu mă interesează cine ce spune în legătură cu aceasta problemă” ziceți dumneavoastră dar… pe unii dintre noi îi interesează fiindcă așa cum folosiți sintagma „ținut secuiesc” ați putea s-o folosiți și pe cea de: români de etnie maghiară.  Si n-o folosiți. „…și resping și refuz ideea că unii au dreptul să folosească aceste denumiri tradiționale, iar alții – de data aceasta secuii sau ungurii – nu” Răspunsul este: au dreptul fiindcă și l-au dobândit într-o istorie milenară, nu fiindcă le-a fost impus.

„Care este diferența dintre ideea de Țara Hațegului și Tinutul Secuiesc?" O mare diferență domnule Marko Bela: eu am auzit de secui din istoria României pe care am învățat – o  dar de „ținutul secuiesc” am auzit de la dumneavoastră. Și asta este o chestiune pur  politică (și oarecum discriminatorie) și nu istorică.

Ar mai fi o diferență: nu i-am auzit pe cei din Țara Hațegului, pe cei din Țara Bârsei sau pe cei din Țara Loviștei să ceară AUTONOMIA acelor ținuturi. Văd că le este bine acolo, în „țările” lor, din România lor și a noastră.

Cred că principala problemă a unei părți (mici, foarte mici și cu vederi nu foarte largi, cu o toleranță zero față de orice vine de la români) a ungurilor și secuilor,  pe care nu cred că-i reprezentați, este aceea că suferă. Suferă puternic. Ca să ajungi de la Imperiul austro-ungar la …să reprezinți un procent (mic) din populația României asta e o suferință acută și aduce cu o atitudine  de  aroganță extremă. Cred că asta e și cauza pentru care cereți sfaturi de la Budapesta, discutați cu liderii maghiari din Ungaria, faceți tot felul de demersuri legate de politica Ungariei, vorbiți ca și când capitala așa-zisului ținut secuiesc e, de fapt, la Budapesta. Cred că dacă ați putea, ați muta pământul  respectivului ținut în Ungaria. Bine că nu puteți!

Și nu spun asta cu nici un fel de resentimente sau discriminare față de maghiarii din țara noastră. Nu. Îi consideri niște oameni normali, care își văd de treburile lor pe acolo pe unde locuiesc, își cresc copiii și muncesc și de unii mă leagă frumoase amintiri și sentimente de prietenie. Problema rămâne însă: au niște lideri politici care nu-și înțeleg menirea la acest început de secol XXI.

Important! Total maghiari (din totalul populației) la recensământul din 2002:  1431 807 din care 670 000 secui.  Procente:

  • – maghiarii 6,6% din populația României deci secuii aprox. 3%.

Unde-i ținutul acela care vrea o autonomie pentru 3% dintre românii de altă etnie? Și, mai ales: de ce ar vrea-o? Și să fie clar: secuii nu sunt unguri așa că mai studiați istoria.

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

