Scrisoare deschisă permanent

Știrea de mai jos a apărut pe site-ul http://www.realitatea.net.

“Maghiarii au dreptul ca în Transilvania limba lor maternă să devină una oficială şi ar fi demn ca românii să înveţe maghiara dacă trăiesc în comunităţi mari ale acestei etnii”, a declarat, joi (4 iunie 2009 ), la Cluj, europarlamentarul Tokes Laszlo.

Fiindcă m-am săturat să-mi dea lecții de limbă română sau maghiară, când Marko Bela și când Laszlo Tokes, m-am hotărât să-i (le) răspund în spirit european.

Domnule Tokes,

Aveți toate drepturile. Și dumneavoastră și maghiarii. Altfel nu erați acolo unde sunteți acum. Ce păcat că nu știți să le folosiți pentru a crea ceva util, constructiv, european!

Ca om aflat (moralmente) în fruntea unei etnii, cu pretenții de lider, m-aș fi așteptat să aveți și ceva (mult) mai multă rațiune, mult mai multă toleranță și să vorbiți mult mai cu masură. Mie, personal, afirmațiile dumneavoastră, din când în când (ca și ale lui Marko Bela), îmi par extrem de belicoase și deloc liniștitoare.

În timp ce maghiarii din Transilvania (aflată în România că poate nu știați) își văd de treburile lor (după cum am avut ocazia să constat de curând) și nu suferă de insomnii la gândul că românii nu știu maghiara, liderii lor se dau de ceasul morții să-și facă reclamă în vaste campanii electorale.

Probabil (sigur) că n-ați facut nimic în calitate de europarlamentar (cel puțin noi n-am auzit, pe aici prin România) și v-ați gândit cum să "dregeți busuiocul". Sper că înțelegeți destul de bine limba română ca să nu fie nevoie sa învăț maghiara pentru a vă traduce expresia. Dacă nu, vă recomand să consultați DEX-ul.

Iar tema autonomiei mi se pare deja zdrențuită de cât ați fluturat-o pe toate gardurile, dumneavoastră, "liderii" maghiarilor (oare?). Poate ar fi cazul să începeți ceva serios. Trăiți în România și ar fi cazul să țineți la această țară. Nu vă îndemn să fiți patriot fiindcă nu cred că aveți acest sentiment dar… ați putea să demonstrați puțin mai mult respect pentru țara pe care o reprezentați în cel mai înalt for european.

În definitiv datorită ei și voturilor pe care le-ați primit de la români ați ajuns acolo. Pentru că, dacă trăiesc în România, maghiarii sunt cetățeni români. La fel cu țiganii, cu sașii, cu macedonenii, cu lipovenii și oricine mai doriți (sau nu) dumneavoastră. Toți au acele drepturi pe care le clamați. Cu deosebirea ca ei au altfel de lideri.

Cum ar spune d-nul Liiceanu, dumneavoastră „liderii” maghiarilor ați „încremenit în proiect”. De 20 de ani vehiculați aceleași teme pe la toate întrunirile, forurile, ședințele, ziarele, etc. doar, doar  veți mișca ceva sau pe cineva. Eu, dacă aș fi maghiar, sincer vă spun, m-aș fi plictisit cam de vreo …10. Ce se întâmplă? Nu aveți imaginație? Nu mai există alte probleme? Numai așa puteți să beneficiați de statutul de…ȘEFI?  Dezolant!

N.B.  Dacă vine vorba de demnitate eu, cetățean al Uniunii Europene,  nu am nevoie să-mi spună un europarlamentar, de care n-am auzit nimic de când se află pe scaunul acela la Strasbourg sau de la Bruxelles și se plimbă liniștit și satisfăcut prin Europa, ce e și ce nu e demn să învăț în țara mea, în Europa mea. Mai ales că domnul (europarlamentar) respectiv vorbește cu oarecare greutate limba română și am certitudinea că în relațiile dumnealui nu prea consideră demn să vorbească în această limbă. Și mai  am o certitudine  și constituția îmi garantează asta:  sunt liber să aleg.

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

