Sistemul sanitar din România are nevoie de un creier. Se oferă cineva?

Dacă mintea ar fi pe tarabă, la piață. Muncesc de 30 de ani. Tot de 30 de ani plătesc si asigurari de sanatate. De vreo 20 ii platesc actualului regim care se pretinde democratic. In toti cei 30 de ani am avut vreo 4 concedii medicale. 2 inainte de 1989 si 2 după. Toate n-au însumat cred 15 zile. Acum 4 ani dupa operatia de apendicita asistenta șefă din spital mi-a zis la externare: "n-aveti nevoie de concediu medical fiindcă sunteți profesor". Si nu mi-a dat. Era în august si aveam vacanță.

Medicamentele mi le cumpar de ani de zile fara nici o compensare din cauza birocratiei si a plafoanelor care mă încadrau la cei care pot sa si le ia pe bani personali si nu compensat. Dacă ar fi trebuit să mă duc pentru fiecare răceală  pe care am dus-o pe picioare la medicul de familie timpul pierdut mi-ar fi afectat serios serviciul. Bine că n-am avut nevoie de prea multe!

Tocmai ce am aflat că un pacient care nu avea nevoie de consultație ci doar de o trimitere a stat 2 ore la medicul de familie. Așa mi-am adus aminte că și eu am pățit la fel. Fiindcă, de obicei, medicul de familie nu doar consultă pacientul (așa cum îi cere serviciul)  ci se așează la o bârfă de o oră – două  cu pacienții dispuși să…spună povești: de la ginere la fiică și de la nepoți la cum a fost în Canada.

Cu toate acestea banii mei se duc de 20(30) de ani în sistem si eu nu beneficiez de…NIMIC. Acum aflu că, dacă vreau să-mi fie si mai "bine", trebuie să plătesc din septembrie….coplata. Adică niste indivizi aflati pe niste scaune la minister, în frunte cu un ministru (despre care am aflat ca se plimbă linistit cu un Ferrari) și probabil (sigur) total incompetenți, doresc să mai faca rost de niste bani. De unde? De la cei care au bineînteles fiindcă ei sunt mai „proști” si vor plăti dacă le spunem ca "le va fi mai bine".

Întreb si eu: unde se duc banii mei? De ce nu se află ei într-un fond la care orice medic (de familie sau de specialitate) să aibă acces informatic si să știe, în orice moment, că eu am plătit și că pot beneficia de servicii medicale  tocmai fiindcă am platit. Cum toti avem CNP –uri, medicul ar putea accesa ușor baza de date. Creier la... lucru

Sistemul de coplata mi se pare total  imoral fiindcă sunt mulți oameni in tara noastră care nu au muncit o zi, si au pensii decente față de cei care au muncit chiar și 40 – 45 de ani.  Sunt mulți oameni care și-au „rezolvat” niște pensii medicale fiindcă nu mai voiau să muncească. Stau acasă, chipurile bolnavi, și au asistență medicală. Ei beneficiaza de …"tone"de medicamente gratuite si compensate, iar cei care muncesc sau cei care au pensii după o viață de muncă nu prea le văd. Medicamentele sau serviciile medicale.

Nu spun că aceștia ar trebui sa fie uitați sau sa nu li se acorde asistența medicală necesară dar, poate ar trebui să  știe, că nu li se cuvine tot. Cei mai mulți se enervează (fiindcă nu li se respectă „drepturile”) când constată că nu primesc toate medicamentele într-o lună și (trebuie spus) acestea nu sunt ieftine deloc. Alții, în schimb, dau bani serioși din salariu sau din pensiile acelea ce depășesc plafoanele (idioate) ca să și le cumpere.

De ani de zile se constată fenomenele care afectează grav acest sistem sanitar: pacienții mor plimbați din spital în spital, medicamente nu există, serviciile medicale se asigură pe sponci sau doar unde se poate, medicul de familie nu te informează la ce ai dreptul ci doar la ce nu ai, medicii pleacă fiindcă sunt prost plătiți, medicii iau mită, medicii salvează vieți doar fiindcă sunt foarte buni și fac adevărate minuni și nu fiindcă ar avea tot ceea ce le este necesar, etc. 

Care este răspunsul celor care conduc sistemul sanitar? Nu sunt bani. De aceea ne-am gândit (adică ei) să introducem …„legalizarea mitei”. Sistemul nu se poate, bineînțeles, numi astfel. El se va numi …coplată. Cum se procedează? Simplu. Cei care dau bani muuuulți la asigurările medicale prin salarii sau pensii vor da și mai mulți bani. Cei care nu dau fiindcă nu au vor da numai …dacă au.

Mențiune.  Dacă unii se simt nedreptățiți și vor să iasă din sistemul sanitar de stat (de tot) ca să intre într-unul privat, li se transmite simplu: se interzice.

După introducerea coplății, care are ca scop principal scoaterea celor care stau cu lunile prin spitale pe banii statului sau a celor care se duc la medic doar pentru că au strănutat ieri dimineață de 2 ori, totul se va rezolva. Cel puțin așa spun medicii și ministrul. Pacienții nu sunt de aceeași părere.

Mita va fi eradicată, medicii se vor simți …plini de bani și nu vor mai pleca în țări străine, malpraxisul ascuns( mai bine zis nedenunțat) va fi o noțiune uitată, cei de la urgențe vor munci mai puțin, nutriționiștii vor câștiga frumos, pacienții cu boli grave nu vor mai duce acasă sacoșe pline cu medicamente, plimbatul de la un spital la altul al …Domnului Lăzărescu se va termina cu happy-end. Aceasta este o ….poveste pe care nimeni nu o va putea spune copiilor în 2010, sau în 2011, sau în orice an de aici încolo în România.

Dupa introducerea sistemului de...coplata.

Lasă un comentariu

1 comentariu

  1. nora

     /  Iunie 4, 2009

    Un proverb romanesc spune:cap ai ,minte ce-ti mai trebuie?
    La ce-i foloseste ministrului sanatatii „creier”?A fost numit,tocmai fiindca are doar cap,in cap vid,dar gatul se poate manevra usor!
    Se inventeaza tot felul de taxe,dar banii se duc unde trebuie,nu unde e nevoie.Se doresc voturi cu orice pret,se promite orice,se poate totul,dar realitatea e cu totul alta.E o bataie de joc generala,tinerii sunt dezamagiti pe buna dreptate,iar noi cei care suntem din alta generatie ne imbolnavim de nervi!Dar n-avem dreptul la medicamente compensate pt ca s-a depasit plafonul!!!!!!! Nu conteaza cu cat ne taxeaza CAS-ul,nu sunt bani pt cei care contribuie substantial,ei au,sa plateasaca „mama lor de pomanagii!”

Lasă un răspuns

